Guadalajara (28 februari - 5 maart 2007)
Met behulp van Mien verlieten we Madrid en besloten we naar Guadalajara te rijden, niet omdat daar iets speciaals was wat we wilden gaan bekijken, maar simpel en alleen om koffie te drinken.
Mien bracht ons naar het centrum van Guadalajara, waar we koffiedronken en we besloten om verder te rijden naar Siguencia.
Wat er toen gebeurde kunt u ná dit hoofdstuk lezen, want als ik daar nu teveel op in ga “raak ik de weg kwijt”; maar de titel is: “auto-ongeluk”.
We overnachtten in het Ibis-hotel tot maandagmorgen 5 maart. We hadden de hele situatie doorgenomen en waren tot de conclusie gekomen dat we het beste een auto konden huren, doen wat we aanvankelijk van plan waren te doen en terug te komen als de auto klaar zou zijn, hetgeen beter was dan rondhangen en wachten.
Op de vrijdag voordat we vertrokken arriveerde er een grote groep Chinezen. We vroegen de kelnerin wat er aan de hand was en ze vertelde dat ze hier waren voor een optreden de volgende dag op zondagavond. Ze liet ons een folder zien die ze achter de bar had en het bleek een Chinese productie te zijn van een sprookje over de Zijderoute, getiteld “Sueños” in het Spaans. We hadden hier wel zin in en vroegen waar we kaartjes konden reserveren. De kelnerin zei dat dit soort optredens in Spanje niet zo populair was en dat het niet nodig was om te reserveren. Dus op zondagavond namen we een uur voordat de voorstelling zou beginnen een taxi naar het theater om te horen dat de voorstelling was uitverkocht! Het meisje aan de balie zei ons om 20.45 uur terug te komen om te kijken of er kaarten gecancelled waren. Maar weer een kop koffie gedronken en terug naar een volgepakt plein met wachtende mensen. Plotseling komt er een jonge vrouw op ons af en vraagt ons of we plaatskaarten willen (we moeten vast erg teleurgesteld gekeken hebben), want ze had er 2 te koop voor

€ 2,- goedkoper als waar zij ze voor gekocht had. We waren verbijsterd en verrukt tegelijk en daar gingen we: naar binnen! De show bestaat uit 100 artiesten, waarvan de meesten de hele tijd op het toneel waren. Het was een soort Aziatische versie van Romeo en Julia met Romeo als een arme reiziger en Julia als de dochter van een hele belang-rijke generaal. De muziek en het dansen was niet van deze wereld en de kostuums waren niet te beschrijven zo mooi. Het was een spectaculaire show en we verlieten de show met het spijtige gevoel dat we de avond ervoor in het hotel waren gebleven om op de televisie Federer het Dubai Open te zien winnen, want we hadden dit spektakel graag nog een keer willen zien en voor € 22,- per persoon was het een koopje. Terug in het hotel gingen we iets eten en kwamen naast de tafel waar de producers van de show zaten te zitten. We knoopten een gesprek met hen aan en zij vertelden ons dat de show net in Parijs was geweest en dat ze morgen naar Madrid zouden vertrekken, waarna ze naar Portugal zouden reizen en dat dat het einde van hun toer was; iedereen ging daarna weer terug naar China. Ze hoopten dat ze in de herfst weer terug zouden kunnen komen voor nog een toer door Europa. Als u de kans heeft erheen te gaan: DOEN! Wordt vervolgd.
Auto-ongeluk (28 februari 2007)
Toen we Guadalajara verlieten naderden we een grote rotonde. Ik keek naar links en zag in de verte een auto naderen, maar ik had nog genoeg tijd om over te steken. Ik was nog geen Natuurlijk de politie gebeld, vervolgens de afsleepdienst en de auto werd naar een Nissan-garage op een industrieterrein gebracht, waar net om de hoek een Ibis hotel was (goed, niet duur, maar voorzien van het meest noodzakelijke). Dit alles gebeurde om half één 's middags op de 28ste februari. De techneut vertelde ons dat het hoofdzakelijk alleen blikschade was, dat binnen een paar dagen gerepareerd zou zijn, maar ongeluk-kigerwijs was er ook de ophanging van het motorblok beschadigd (plus nog een paar kleine dingen), dus moest er nieuw materiaal besteld worden en zou het 14 dagen gaan duren voordat de auto weer rijklaar zou zijn. De verzeke-ringsexpert kwam de volgende morgen, concludeerde dat de auto gerepareerd kon worden en zei tegen de garagemensen dat ze direct met de reparatie konden beginnen. We hadden de garage- en de verzekeringsmensen inmiddels geïnformeerd over het feit dat we op 25 maart in Athene moesten zijn, zodat Agaath vandaar uit naar Nederland kon terugvliegen (ze had al een keer voor mij haar vlucht veranderd!).
U kunt zich mijn verwondering voorstellen toen ik op de 9e maart werd opgebeld door de garage met de mededeling dat de levering van een nieuw motorblok 3 maanden zou gaan duren, omdat er op dit moment geen één beschikbaar was! OF ze konden de ophanging goed repareren en dan zou de auto waarschijnlijk over 3 weken klaar zijn!!! Met andere woorden: ze hadden dus helemaal niets gedaan sinds de verze-keringsexpert de auto op de 1e maart gezien had. O, wat is het toch goed buitenlander te zijn in Spanje als je iets voor elkaar wilt krijgen.... Het zou me niet verbazen als de Spaanse vrouw die me aangereden had (ze was woedend op me), de garage gevraagd had om kalm aan te doen. Ik weet dat zij wist waar de auto was, want ze vroeg aan de afsleepdienst waar mijn auto heengebracht werd. Haar auto werd met dezelfde (dubbeldekker)auto naar de Toyota garage gebracht, op hetzelfde industrieterrein .
Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar deze mededeling viel me rauw op m'n dak. De 13e maart belde ik de verzekeringsmaatschappij en zij vroegen bij de garage hoe het ervoor stond. De motor was naar een specialist gestuurd voor reparatie en werd terugverwacht in de garage op maandag de 19e; de auto zou dan klaar zijn donderdag de 22ste, uiterlijk op vrijdag de 23ste.
We kwamen in Guadalajara terug op zondagavond 18 maart. De volgende dag ging ik naar de garage om te vragen hoe het ervoor stond en natuurlijk ... ze vertelden me dat de auto MISSCHIEN klaar zou zijn op vrijdag de 30ste, maar dat het ook wel maandag de 2e april zou kunnen worden!! Agaat moet deze week in Nederland zijn, dus is ze de 20ste maart vertrokken.
Intussen had ik zitten denken en besloten de auto naar Athene te laten transporteren, want ik zie mezelf niet alleen naar Barçelona rijden, de veerboot naar Citavecchia (Italië) nemen en naar Brindisi rijden. Dáár weer de veerboot naar Patras nemen en in m'n eentje naar Athene rijden. Ik maakte me zorgen hoeveel dit extra zou gaan kosten, maar uiteindelijk bleek dit € 873,20 te zijn, wat ongeveer de kosten zouden zijn als ikzelf naar Griekenland zou rijden; dus dat was niet onverstandig om te doen.
De vervoersmaatschappij haalt dus de auto op in Guadalajara en brengt deze naar
Barçelona, waar de auto in een container gaat en per schip naar Athene wordt vervoerd. Dit alles duurt ongeveer 5 dagen. Een hele opluchting nadat ik dit alles uitgedacht en geregeld had. De enige extra kosten zullen voor mijn vlucht naar Athene zijn, maar dat is het waard, als ik het zo bekijk. Als alles goed gaat, zal ik ruim vóór Pasen in Griekenland zijn.
Wilt u reageren op dit artikel, klik dan op REACTIES hieronder of stuur een email naar de weblog beheerder op info@jvm07.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten