
AMSTERDAM - Op de Canarische Eilanden, waar honderdduizenden Nederlanders elk jaar een beetje zon opdoen, zijn ze boos op Nederland. De eilanders, die het van de toeristen moeten hebben, zeggen dat Wouter Bos met z’n ecotax op vliegtickets hun broodwinning kapot wil maken. Daarom doen ze hun beklag in Brussel.
We weten het intussen: Wouter heeft méér geld nodig, onder meer om de volgend jaar de beloofde gratis schoolboeken te financieren. Daarom worden de bekeuringen duurder en komt er een zogenaamde ecotax op vliegtickets. Véél tax en géén eco, want van de opbrengst gaat dus geen cent naar het milieu. Eerst drukt lachende Wouter, onze kaviaarsocialist in streepjespak, meer dan de helft van ons vakantiegeld achterover. En als we dan nog net een goedkope charter hebben kunnen vinden voor een kleine strandvakantie, staat-ie onderaan de vliegtuigtrap wéér met z’n hand op! Belasting op belasting, Nederland is er wereldkampioen in.
Brussel heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen geïnvesteerd in de Canarische Eilanden en andere uithoeken van Europa, met giga-subsidies van de EU werden daar toeristische structuren opgebouwd. In Las Palmas, de hoofdstad van de Spaanse vakantiearchipel voor de kust van Marokko, zegt de eilandregering dat Nederland met de tickettaks die investeringen van Europees belastinggeld teniet wil doen.
“De tickettaks wordt de nekslag voor het zomertoerisme,” beweert Tom Smulders, de Nederlandse voorzitter van alle horeca en hotellerie op de eilanden. “In de zomer komen hier veel jongelui en gezinnetjes die echt elk dubbeltje moeten omdraaien. Door die extra belasting worden de vliegtickets naar de Canarische Eilanden te duur.”
Het steekt de minister van toerisme van de Canarische Eilanden, Rita Martín, dat Nederland vanaf 1 juli a.s., als de vliegtax ingaat, voor dit deel van Europa het hoogste tarief (E 45 per ticket) wil hanteren, terwijl voor heel Europa het laagste tarief geldt, nog altijd E 11,25. De minister beschuldigt haar Nederlandse collega van discriminatie: “Horen wij nu bij Europa of niet? De economie van de Canarische Eilanden wordt al zwaar getroffen door de kerosinetoeslagen en andere prijsstijgingen. Let wel: het luchtverkeer is onze lifeline: er geen andere manier om snel op onze eilanden te komen.”
Het ministerie van Bos zegt dat voor vluchten boven de 2500 km het hoge, langeafstandtarief geldt. Maar waarom geldt dat hoge tarief dan niet voor Cyprus?
Overigens mag de Canarische regering de hand ook best eens in eigen boezem steken. Afgelopen week was ik op El Hierro, het kleinste van de zeven eilanden om eens te kijken hoe ze op dit wondermooie Europese wandeleiland kerstmis vieren. Mijn reportage leest u zaterdag in onze papieren Reiskrant. Het ticket bij de luchtvaartmaatschappij van de eilanden, Binter Canarias, kostte 185 euro. Terwijl de eilandbewoners, mijn beste mede-Europeanen dus, slechts de helft betalen! Over discriminatie gesproken. Misschien moet ik ook m’n beklag doen in Brussel.
jvnoord@telegraaf.nl
Bron: Telegraaf 24 feb 2008
1 opmerking:
Groetjes uit La Palma
Een reactie posten