vrijdag 2 mei 2008

Eilandnieuws


Het Siam Park opent 1 mei


De fantastische attracties zijn klaar en samen met duizenden liters water hebben zij de plek in de buurt van Costa Adeje omgetoverd in het grootste en meest spannende themapark van Europa. Het is voor de familie Keissling (zij zijn ook de eigenaren van het Loro Park) een spannende periode geweest met veel uitdagingen, maar de miljoenen bezoekers die zij voor hun themapark verwachten zullen absoluut ondersteboven zijn van hetgeen zij daar aantreffen. Het park heeft zo'n 50 miljoen euro gekost; je vindt er 50 spectaculaire attracties die groter en spannender zijn dan alles wat je tot nu toe hebt kunnen zien. Er bevinden zich 5 restaurants op het terrein; er zijn bars; er is een “verloren stad”; echte krokodillen en zeeleeuwen; een reuzenzwembad met enorme golven; watervallen; een soort jungle; een kronkelend en bruisend riviertje en een Thais dorp. En behalve dat alles is er nog veel en veel meer. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het park in december van het afgelopen jaar geopend zou worden, nadat eerder al een opening per medio 2007 was voorzien. Maar nu is men bezig om de laatste puntjes op de i te zetten en worden de laatste controles uitgevoerd. Volgens Christoph Keissling (de bedenker van het Siam Park) wordt een droom van hem bewaarheid. In de maand april zal het park geopend zijn voor speciale gasten die door hem zijn uitgenodigd. Ook zal hij dan diegenen die aan de totstandkoming van het park hebben meegewerkt bedanken voor hun inzet.



Het Taoro gebouw wordt een 5 sterren hotel mét een Wellness Centre.

De vooruitzichten zijn gunstig voor het Taorogebouw dat midden in het onlangs geheel opgeknapte Taoropark in Puerto de la Cruz ligt. De onderneming: “Nerton Promotions” (gevestigd is in Barçelona) is serieus geïnteresseerd om het gebouw te kopen om er een luxe hotel van te maken. Er zijn al 2 pogingen geweest om het Taoro gebouw te verkopen; beide pogingen zijn echter mislukt. Vanwege die mislukkingen heeft de gemeente Puerto eerst nog geprobeerd om van het Taoro gebouw een zogenaamde Parador te maken, maar nu Nerton Promotions belangstelling heeft getoond lijkt de transformatie van het gebouw in een luxe hotel een veel aantrekkelijker alternatief. De gemeenteraad van Puerto is in z'n nopjes met dit toekomstperspectief. “Voor ons is het belangrijk dat het gebouw weer een bestemming heeft”, aldus een woordvoerder van de gemeente. Het hotel Taoro dateert van de 19de eeuw; de architect ervan was de Fransman Adolph Coquet. Het was het eerste grote hotel dat in Spanje werd geopend. In het hotel verbleven veel beroemdheden zoals koning Leopold van België; koning Alfons XIII van Spanje; Winston Churchill; het Spaanse koningspaar (op huwelijksreis) en de schrijfster Agatha Christie.



Elke winter wordt het een ietsje droger op de Canarische eilanden.

De winter is op 21 december begonnen en tot 9 februari heeft het nauwelijks geregend. Vanwege een gebrek aan regen en een regelmatig terugkerende calima heeft onze landbouw al een flinke schade opgelopen. (Calima is een weerbeeld waarbij door de invloed van wind, droog en warm “Afrika”weer naar onze eilanden wordt getransporteerd). Volgens een rapport van de Spaanse meteorologische dienst (de INM) is de maand januari “zeer warm” geweest voor heel Spanje en wat de Canarische eilanden betreft is daar nog aan toegevoegd dat de weersituatie daar “droog” of zelfs “zeer droog” was. Op meer dan 10 % van de observatieposten van de INM werden warmterecords geregistreerd. Jesús Agüera is directeur van de groep mensen die zich binnen de INM bezighoudt met weersvoorspellingen en hij bevestigt dat de droogte van januari past in een trend waarbij onze winters langzamerhand steeds droger en warmer worden. Dat alles hangt uiteraard samen met de mondiale ontwikkelingen op dit gebied. Het blijkt dat onze windrichting steeds meer vanuit het oosten komt (aldus Agüera), in plaats van dat we passaatwinden (westenwinden) hebben. Passaatwinden zijn namelijk vochtig en relatief koel.



Weersverwachting voor de Canarische eilanden: voor de herfst: tropische stormen en 's- winters: slagregens.

Het zal niet lang meer duren of ook andere wetenschappers gaan ontdekken dat de Canarische eilanden voldoende ingrediënten bieden om te fungeren als “laboratorium” om klimatologische veranderingen te bestuderen. Kort geleden bevestigde Emilio Cuevas, directeur van het Canarische meteorologische agentschap, deze theorie: “op de eilanden beschikken we over de nodige instrumenten daarvoor. De ontwikkelingen in de milieuomstandigdaar mondiale ont-wikkelingen van af te leiden. Een en ander hangt samen met de veranderingen die optreden in de stroming van de passaatwinden alsmede de temperatuurschommelingen. En deze veranderingen duiden erop dat we in de herfst en de winter van de komende jaren voorbereid moeten zijn op tropische stormen en slagregens. Emilio Cuevas hield onlangs een voordracht over deze kwestie en hij schetste daarbij de scenario's die ons te wachten staan als we geen voorzorgsmaatregelen nemen. Probleem daarbij is natuurlijk dat wij hier wel onze maatregelen zouden kunnen nemen, maar dat we in grote mate afhankelijk zijn van wat er in de “omgeving” gebeurt. Cuevas noemde daarbij met name De Sahara, Groenland en Zuid Europa. Zo is bijvoorbeeld het feit dat de waterspiegel stijgt doordat het poolijs smelt een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van stormen. Samengevat kunnen we (als geëigende maatregelen uitblijven) het volgende verwachten: een stijging van de gemiddelde temperatuur (in 2020 verwacht men reeds een stijging van 1 graad Celsius) en meer hittegolven (calima's), afgewisseld met overvloedige regenval en stormen.



Aanpassing snelweg naar het Zuiden

De snelweg naar het Zuiden is de snelle verbindingsweg vanuit Santa Cruz richting de luchthaven Reina Sofía en Zuid-Tenerife is 80,5 kilometer lang en maakt een essentieel onderdeel uit van het wegennet, zoals het op het eiland werd geplanned.Aanvang de jaren zeventig, groeide het toerisme steeds meer uit tot de voornaamste economische motor van het eiland. In het Noorden werd voorheen reeds een autosnelweg aangelegd tussen de hoofdstad en de luchthaven Los Rodeos en verder naar Puerto de la Cruz. Nu was de tijd rijp om ook een snelle verbinding met het Zuiden te realiseren en meteen te zorgen voor de verdere economische ontwikkeling van dit gedeelte van het eiland. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de nieuwe snelweg in één stuk aan te leggen tot de zuidelijk gelegen badplaatsen Los Cristianos en Playa de las Américas, maar dit plan bleek om budgettaire redenen niet haalbaar. De werken verliepen gefaseerd, met een eerste gedeelte van Santa Cruz tot Güímar in 1974, de verlenging tot aan de luchthaven in 1987 en verdere uitbreiding tot in Adeje op het einde van de vorige eeuw. Vanaf november 2003 werd gedeeltelijk in elke rijrichting een derde rijstrook aangelegd, om een betere doorstroming te krijgen voor de meer dan 100.000 voertuigen die dagelijks de autosnelweg gebruiken. Aanvang dit jaar werden met de eerste werken begonnen voor de verdere doortrekking van de autosnelweg, vanaf het voorlopig eindpunt Armeñime(Adeje) tot Santiago del Teide in Noord-West Tenerife. Nadien wordt de autosnelweg uitgebreid met een bijkomend traject tussen Santiago del Teide en de aansluiting met de noordelijke snelweg TF-5 in de buurt van Icod de los Vinos, meteen het laatste onderdeel van de zogenaamde "Anillo Insular"(ringweg rond het eiland), die het eiland volledig zal omsluiten.



Een belangrijke stap in de realisatie van onze rondweg om het eiland.

De werkzaamheden voor het traject tussen Icod en El Tanque zijn aanbesteed.Juan Ramón Hernández is onze adviseur als het om publieke werken gaat en hij heeft namens de eilandregering het contract getekend met de groep aannemers die de weg gaan realiseren tussen Icod en El Tanque. Zoveel mogelijk zal de weg rondom steden en dorpen worden aangelegd. Met de realisatie is een bedrag van 121 miljoen euro gemoeid. Hernández benadrukte tijdens de ondertekening van het contract dat de realisatie van het traject een belangrijke fase is om tot de al zo lang gewenste rondweg over het gehele eiland te komen. Aan het traject tussen Adeje en Santiago del Teide wordt overigens reeds een jaar gewerkt; dat gaat om een afstand van 12 kilometer. Is de rondweg eenmaal klaar, dan zal de communicatie tussen het noorden en het zuiden van het eiland aanzienlijk zijn verbeterd. De handelskamer van de provincie Santa Cruz de Tenerife berekende dat op de Canarische eilanden over heel 2007 voor een bedrag van 122 miljoen euro door buitenlandse investeerders werd geïnvesteerd; in vergelijking met 2006 is dit een toename met 200 %.


Wilt u reageren op dit artikel, klik dan op REACTIES hieronder of stuur een email naar de weblog beheerder op Erwtje63@hotmail.com

Geen opmerkingen: